dimecres, 9 de febrer del 2011

L'AVENTURA D'INNOVAR

Al camp de l’educació, moltes innovacions que han anant sorgint al llarg del temps no han sigut eficaces. Ja pot ser a causa de l’escola, del professorat o dels alumnes.


Als centres educatius és molt important l’ innovació, ja que té com a fi la millora d’aquestos.

L’ innovació a un centre pot millorar la seva qualitat educativa. És necessari per a evolucionar, canviar i actualitzar-se. S’ha d’estar al dia amb les noves eines didàctiques, amb les TIC, amb els nous recursos, etc. Aquesta actualització a de viure-la l’escola, el professorat i els alumnes.

L’ innovació a una escola també porta a l’ increment de la motivació per a estudiar per part dels alumnes. Amb aquesta innovació augmenta l’ interès de l’alumnat per aprendre.

Si l’ensenyament a un centre és monòton, els alumnes perdran la motivació per aprendre, en canvi, si es fan activitats, programes i projectes innovadors els alumnes mostren més ganes i interès. Les coses noves sempre criden més l’atenció dels nens.

Moltes escoles tomen la iniciativa d’innovar al seu sistema educatiu, però a la fi, moltes d’elles es queden en intents de modernització. Una escola pot comprar ordinadors nous, fer sortides, noves activitats, tallers, etc, però sinó canvia la concepció de l’ensenyament, aquest serà igual que sempre i la innovació quedarà en el oblit.



L’ innovació als centres educatius està inhibida moltes vegades per diferents raons. Una d’elles és la tardança amb la qual es porten a terme les reformes. Des del moment en que s’aproven, fins que es porten a la pràctica, passa molt de temps. Tant que aquestos projectes innovadors es tornen antics.

Una altra raó pot ser a alguns casos el pressupost. A vegades les escoles no tenen els diners suficients que demana dur a terme qualsevol projecte o programa. Amb sort aquestos projectes es subvencionen, però moltes vegades no, i ha de ser l’escola qui pagui. Altres vegades, és cas de l’Administració, que retira les ajudes a meitat de projecte.

El desinterès per part dels docents i la manca de col•laboració entre ells, és una altra raó per la qual els projectes no s’aconsegueixen. El professorat del centre ha de ser innovador i creatiu, amb ganes d’actualitzar-se, canviar i provar coses noves. Però la majoria de professors s’aturen a un punt al qual tot el que fan és molt monòton i sense creativitat. Sempre fan les mateixes activitats i programes, que al fi es queden antics i avorreixen als nens. Per a portar a terme projectes innovadors, cal que els professors tinguin l’ interès necessari i que col•laborin en grup, ja que així és molt més probable que les propostes triunfin i siguin acceptades per posar-les en pràctica.



Les innovacions educatives venen promogudes per diferents àmbits: l’Administració, el professorat, l’escola, etc.

Les propostes impulsades pels docents són les que més possibilitats d’èxit i continuïtat tenen. En canvi, les promogudes per l’Administració tenen més tendència a fracassar.

La principal força impulsora del canvi és el professorat. Per arribar als resultats desitjats l’equip docent ha de ser sòlid i estable, i la comunitat educativa ha de ser receptiva, amb la voluntat de compartir objectius i amb una actitud oberta al canvi. Els professors han de ser creatius, amb idees innovadores i amb ganes de col•laborar i de treballar en grup amb la resta de docents. L’ innovació s’enriqueix amb la cooperació amb altres professors, donant lloc a l’intercanvi d’experiències i a enriquir el coneixement escolar i la pràctica docent. Així també s’obren noves perspectives de intervenció i anàlisi. Per això, es clau promoure xarxes d’intercanvi i cooperació, assessors, col•laboradors crítics, etc.

Per a promoure l’ innovació també és clau el seu plantejament dins d’un context territorial. Així, s’evitaran la combativitat entre centres i es farà notar la solidaritat entre ells. Ja que cada centre sempre vol tenir els millors projectes i ser el de major qualitat per a tenir major ingrés d’escolars.



Un projecte d’innovació ha de ser, com diu el mateix concepte, innovador. Ha de ser un projecte creatiu, pensat per a millorar, que actualitzi i canviï el sistema d’aquell moment, que sigui beneficiós per al sistema educatiu, etc.

Un projecte d’innovació no pot promoure una activitat que ja realitzin els escolars normalment, ha de ser nou i d’interès per als alumnes.



Jo penso que l’activitat de fer vi a l’escola no és gens una activitat innovadora. Considero que no és una activitat adequada per a nins d’escola. És una activitat nova, creativa, en la qual els nins participen i es poden divertir, però penso que ensenyar al nins com fer vi, no és un projecte adequat per a ells. Fent aquesta activitat, els nins poden prendre un altre concepte de què és el vi i confondre les seves propietats, ja que si a l’escola l’ensenyen com fer-ho, poden arribar a pensar què és un producte apte per a ells.

Pot arribar a ser una activitat perillosa, ja que si algun nin fa per provar el vi, potser s’arribi a una situació compromesa per la seguretat d’aquest.

Fer galetes per exemple, és una activitat més adequada per als nins. Poden aprendre com fer-les i després menjar-les, que és més profitós, ja que ells mateixos consumeixen el que han fet.

Hi ha un munt d’activitats innovadores que es poden fer per a nins d’escola, però fer vi, penso que no és una d’elles.



L’activitat de fer una recerca utilitzant els mitjans de comunicació, llibres o les TIC, penso que si és una activitat innovadora.

Fins fa poc anys, pot ser només s’havia utilitzat els mitjans de comunicació i els llibres per a fer aquestes activitats, però ara, són una eina molt profitosa les noves tecnologies.

Utilitzar les noves tecnologies a l’escola suposa un canvi, una actualització i una innovació dins del sistema educatiu. Per arribar aquí, fa falta també el canvi i l’actualització dels docents, que seran els que portaran a terme aquestes activitats relacionades amb les noves tecnologies. Hauran de posar-se al dia a aquest aspecte.

Des les TIC és pot sacar molt profit. És una eina que et pot enriquir molt en informació. És molt útil a l’hora de fer recerques o consultes. A part d’això, pots compartir les teves idees amb altra gent. Pots agafar material d’altres persones de la xarxa i compartir-ho amb elles. Amb les TIC podes trobar un munt d’informació i recursos que no amb tots els llibres ni amb els mitjans de comunicació pots aconseguir.

Penso que utilitzar les noves tecnologies per a fer recerques i activitats és una bona manera de treballar, amb la qual pots aprendre molt si saps utilitzar-la adequadament. Encara que un mal ús d’aquestes eines pot perjudicar-te. No és molt recomanable posar moltes dades personals a un perfil públic ja que s’han donat casos de difamacions amb aquestes. En la meva opinió és una eina seriosa.

Fer que els nins cerquin informació s’ha fet sempre a una escola dins d’un marc constructivista, però avui dia hem d’aprofitar els avançats recursos dels que gaudim.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada